رشت-هویت گیلان:مشارکت دادن بخش خصوصی در اتمام و واگذاری پروژه ها به ظاهر زیبا نوشته می شود اما خوانده نمی شود ، وقتی اعتبارات دولتی کفاف اتمام پروژه های عمرانی نیمه تمام را نمی دهد باید در قالب بسته های پیشنهادی سرمایه گذاری، کار را در اجرا و واقعیت به دست مردم و بخش خصوصی سپرد.

به گزارش هویت گیلان ؛ فرشاد حسینی فر یکی ازکارشناسان حوزه سرمایه‌گذاری با بیان اینکه گاهی ضرورت است که مدیران به سمت اولویت‌بندی پروژه‌ها بروند تا با تدبیر بتوانند پروژه‌های معدودی را به سرانجام برسانند، گفت: اما آنچه مورد توجه همه دولت‌ها بوده و گاهی دستگاه ها ملزم به آن هستند، موضوع مشارکت بخش خصوصی در اتمام پروژه‌ها یا واگذاری پروژه‌ها به سرمایه‌گذاران است.

حسینی‌فر با اشاره به اینکه از هر راهی وارد مسیر برنامه توسعه شویم ناچار به جذب سرمایه و سرمایه‌گذار هستیم، اظهار کرد: البته تغییرات در میدان و در دیپلماسی مستقیما روی سرمایه‌گذاری مؤثر است.

وی با بیان اینکه اتمام پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام در استان گیلان، امروز بیش از ۱۰۰ همت یا به عبارتی  ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد، افزود: در حالی که بودجه عمرانی و تملک دارایی استان در سال جاری، حداکثر ۵ همت است که البته همواره حداکثر در بهترین حالت بین ۴۰ تا ۶۰ درصد این عدد جذب می‌شود و این یعنی به هر دلیلی دولت با تنگنا و دشواری مواجه است.

حسینی‌فر تصریح کرد: برای نمونه تنها در یک بخش از مجموع اقدامات لازم برای احیاء تالاب بین‌المللی انزلی و در جهت جلوگیری از ورود فاضلاب‌ها به تالاب حدود ۱۵ همت فقط برای ساماندهی فاضلاب رشت لازم است در حالی که با همه تلاش‌ها، بودجه تعیین شده برای ساماندهی فاضلاب رشت در سال جاری به ۵۰۰ میلیارد تومان هم نمی‌رسد.

این کارشناس حوزه سرمایه‌گذاری با بیان اینکه در این شرایط مدیران به سمت اولویت‌بندی پروژه‌ها می‌روند تا با تدبیر بتوانند پروژه‌های معدودی را به سرانجام برسانند، گفت: اما آنچه مورد توجه همه دولت‌ها بوده و گاهی دستگاه‌ها ملزم به آن هستند، موضوع مشارکت بخش خصوصی در اتمام پروژه‌ها یا واگذاری پروژه‌ها به سرمایه‌گذاران است که به ظاهر بسیار زیبا نوشته می‌شود اما خوانده نمی‌شود.

وی افزود: یعنی بسیار به ندرت مشاهده شده که دستگاهی شرایط واگذاری پروژه نیمه تمام خود را اعلام کند، ویژگی‌های آن را معرفی و جاذبه‌های پروژه را برجسته کند و نهایتاً در یک مجموعه منظم و شفاف به اطلاع عموم، خصوصا سرمایه‌گذاران برساند.

حسینی‌فر تصریح کرد: مثلا سازمان میراث فرهنگی بسته پیشنهادی داشته باشد که سرمایه‌گذار در ازای مرمت فلان ساختمان تاریخی، می‌تواند ۱۵ سال در آن ساختمان به کسب و کار بپردازد یا سازمان آب منطقه‌ای اعلام کند در ازای لایروبی فلان رودخانه یا آب‌بندان‌، سرمایه‌گذار می‌تواند در حاشیه آن فعالیت شیلاتی یا گردشگری داشته باشد.

وی با بیان اینکه حتما دولت می‌تواند و باید پروژه‌های حاکمیتی و بسیار مهم مثل محیط زیست، راه، انرژی و… را  با لحاظ اولویت دنبال کند، افزود: ولی حتی همین پروژه‌ها نیز در قالب معادلات برد-برد قابل واگذاری به بخش خصوصی است.

حسینی‌فر تاکید کرد: در مجموع آنچه پس از اولویت بندی به تخصیص بودجه به پروژه‌های عمرانی باید مورد توجه قرار گیرد داشتن اهتمام لازم، عدم لجاجت و تعصب سازمانی برای واگذاری پروژه‌ها به مردم و بخش خصوصی است که مقدمه آن تهیه بسته پیشنهادی سرمایه‌گذاری با قابلیت اجرایی و لحاظ مشوق‌های لازم است.