رشت-هویت گیلان:مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر با بیان اینکه براساس بررسی ­های به عمل آمده، حدود ۷۳ درصد ساخت و سازهای دریایی کشور دارای مالکیت دستگاه­های دولتی است، گفت: ۲۴ درصد از این سازه­ ها­ به صورت مجاز در حال بهره برداری است.

به گزارش هویت گیلان به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، مهدی نیکوکار در نشست  ارائه راهبردها، برنامه ها و نظارت اداره کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به وظایف این اداره کل، اظهار داشت: وظایف اداره کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی در چند حیطه حاکمیتی، مطالعات فضایی، راهبردی، برگزاری همایش علمیICOPMAS  و عضویت فعال در انجمن زیرساخت های حمل و نقل آبی (PIANC)، مهندسی ارزش و تخصصی مهندسی سواحل و بنادر، تدوین ضوابط و معیارهای طراحی سازه های ساحلی و دریایی و فرآیند پایش طرح­های جامع و پیدایش پروژه های اجرایی بنادر تقسیم بندی می گردد.

وی با بیان اینکه اداره کل مهندسی سواحل و بنادر در ابتدای سال جاری علی رغم تهیه برنامه راهبردی اداره کل، با مشارکت ادارات و کارشناسان نسبت به تهیه برنامه عملیاتی یکساله اقدام نموده و پیشرفت اقدامات اجرایی به صورت ماهانه بررسی و ارزیابی می گردد، افزود: برنامه ریزی در راستای مرجعیت بخشی به مطالعات فضایی، راهبردی مهندسی سواحل و بنادر، ایجاد پایگاه ملی داده های دریایی و تشکیل و برگزاری منظم جلسات شورای سیاستگذاری همایش ICOPMAS  با هدف برگزاری اثرگذار این همایش در سال آتی و حضور موثر و علمی در انجمن بین المللی زیرساخت­های آبی (PIANC) از جمله برنامه های سال جاری این اداره کل می باشد.

مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه حدود ۷۳ درصد ساخت و سازهای دریایی کشور دارای مالکیت دستگاه­های دولتی بوده، تصریح کرد:  شرکت نفت فلات قاره ایران با بیش از ۱۵۰ سازه دریایی، سازمان شیلات ایران با بیش از ۱۲۰ سازه دریایی و همچنین شرکت نفت و گاز پارس با بیش از ۵۰ سازه دریایی ، دارای بیشترین مالکیت سازه های دریایی می باشند.

 نیکوکار با اشاره به راهبرد معاونت مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان در جهت کاهش ساخت و سازهای غیر مجاز در دریاها و رودخانه­ های قابل کشتیرانی، عنوان کرد: برنامه ریزی شده است که از ابتدای سال جاری ضمن تشکیل کارگروه­ های تخصصی با حضور دستگاه­ های پیش­ گفته، مباحث مرتبط پیگیری و وفق یک برنامه زمان­بندی مشخص سلسله جلسات بررسی پرونده‌های دستگاه­ ها و موسسات دولتی با هدف انجام اقدامات لازم جهت تسریع و تسهیل فرایند صدور مجوزهای ساخت و بهره‌برداری برای ارگان‌های دولتی دارای بیشترین سازه دریایی برگزار گردد.

وی ادامه داد: از ابتدای سال ۱۴۰۳ این مهم در دستور کار اداره کل مهندسی سواحل و بنادر قرار گرفت. لذا پس از آسیب شناسی انجام شده با رویکرد شناسایی علل و عوامل موثر در تطویل فرآیند صدور مجوز ساخت و بهره ­برداری سازه های دریایی ۳ جلسه با مدیران میانی و کارشناسان شرکت نفت فلات قاره، شرکت نفت و گاز پارس و سازمان شیلات ایران برگزار گردید و ضمن معرفی نمایندگان دستگاه­ های یادشده ساز و کار جدیدی در راستای تسریع و تسهیل در فرآیند صدور مجوز سازه های دریایی این دستگاه­ها تعریف و اجرایی شده است.

 مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در صورت رفع مشکل صدور مجوزهای ارگان‌های فوق الذکر بیش از ۵۰ درصد از تعداد ساخت و سازهای دریایی غیر مجاز دستگاه‌های دولتی کاسته خواهد شد، گفت: در مرحله دوم برنامه اجرایی، ارگان‌های نظامی شامل نیروی دریایی سپاه پاسداران، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و دریابانی و مرزبانی و بخش های دیگر وزارتخانه های نفت، نیرو و صمت در دستور کار قرار خواهد گرفت.

گفتنی است، نشست ارائه راهبردها، برنامه ها و نظارت اداره کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی با حضور معاون فنی و مهندسی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان و کارشناسان این معاونت در راستای ایجاد تعامل و هم افزایی بیشتر با بنادر بوده و به صورت ادواری سلسله جلساتی با حضور مدیران این اداره کل در استان ها برنامه ریزی می گردد.