رشت-هویت گیلان: مدیر کل منابع طبیعی گیلان از افزایش رسوبات حوزه آبخیز تالاب انزلی خبر داد.

به گزارش هویت گیلان ؛ میرحامد اختری با بیان مطلب فوق گفت:این تالاب با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده ۵۰ گونه ماهی صدها گونه موجودات گیاهی اکوسیستم کم نظیری داردتالاب انزلی از سال ۱۳۵۴ جزو تالاب های بین المللی تحت حفاظت شدو مهمترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر است وضعیت چنان نگران کننده است که نه تنها چندین سال است که نام تالاب انزلی در سیاهه ی سرخ تالاب های در خطر نابودی قرار گرفته است بلکه بیم آن می رود این تالاب به زودی از سیاهه ی ۱۰ تالاب ممتاز کنوانسیون جهانی رامسر هم خارج شود.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان گیلان افزود: در تایید این گفته کافی است به یاد آوریم که در طول ۱۰ سال گذشته دست کم سه مورد از مرگ دسته جمعی ماهیان تالابی در این زیستگاه بی بدیل گزارش شده است رخدادی که آشکارا شدت کاهش توان زیست پالایی و خود ترمیمی بوم سازگان تالاب را نشان می دهد.

وی همچنین تصریح کرد: به اختصار شاید بتوان پنج شناسه ی اصلی تهدید کننده ی توان زیست پالایی تالاب انزلی را افزایش رسوب وارد شده به تالاب افزایش پس آب ها و پسماندهای تخلیه شده در تالاب ، تغییر کاربری اراضی و تبدیل بخشی از اراضی حاشیه ی تالاب به زمین های کشاورزی ، جاده سازی و در نهایت رشد بی رویه گونه های مهاجم گیاهی دانست.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان گیلان اعلام داشت: رسوبات حوضه آبخیز تالاب انزلی به طور فزاینده‌ای درحال افزایش است و نیاز به عملیات آبخیزداری به جهت ورود سالانه ‪هزار تن خاک به صورت رسوب به این تالاب دارد،هم اکنون یک میلیارد و۲۰۰میلیون تن گل ولای ناشی از رسوبات حاصل ۴۰سال شست وشوی ۴۰۰۰کیلومتر مربع خاک حوزه های آبریز بازده رودخانه منتهی به تالاب درتالاب انزلی وجود دارد. تاچند دهه قبل عمق تالاب انزلی۸ تا ۱۱متربود اما درحال حاضرته نشین شدن رسوبات عمق آن را به ۳ متر رسانده است.

میرحامد اختری در پایان نیز تصریح کرد: هم اکنون سرعت انباشته شدن رسوبات درکف تالاب ۱۰ برابر بیشتر از چهاردهه قبل است. هرساله بیش از‪۳۲میلیون مترمکعب فاضلاب خانگی شهرستانهای رشت، انزلی، صومعه‌سرا، فومن و ماسال که حوضه آبخیز تالاب انزلی هستند، وارد تالاب می‌شود. همچنین ازطریق مزارع کشاورزی در سال حدود دو میلیون لیتر سموم وارد محیط تالاب انزلی می‌شود. با توجه شرایط اداره کل منابع طبیعی با محوریت بخش آبخیزداری ۵ ساله گذشته پیش بینی مطالعات توجیهی به حوضه ها و رودخانه حساس برای اقدامات آبخیزداری رسیده که میتوان به حوضه های حساس و بحرانی به مرغک و خالکایی در شهرستان ماسال و ماسوله رودخان و پسیخان (سیاه مزگی ) که عمده اقدامات و عملیات آبخیزداری در سالهای اخیر به مناطق اختصاص یافته است .