شفت-هویت گیلان:رئیس هیات امنای بقعه متبرکه امامزاده ابراهیم (ع) شهرستان شفت گفت:مطالعات مقاوم سازی بقعه متبرکه امامزاده ابراهیم (ع) در فاصله زمانی ۲ ساله صورت گرفته است و در حال حاضر جذب و تامین اعتبار آن به صورت ملی یا استانی در دست بررسی می باشد.

روستای توریستی امامزاده ابراهیم

روستای امامزاده ابراهیم از توابع بخش احمد سر گوراب شهرستان شفت در ۲۳ کیلومتری جنوب شرقی شهر شفت و ۵۷ کیلومتری شهر رشت قرار دارد .آب و هوای معتدل کوهستانی و میانگین بارندگی سالیانه آن ۱۳۰۰ میلی متر است. بر اساس نتایج سر شماری سال ۱۳۹۵ این روستا دارای ۴۳۲ نفر جمعیت بوده است سبک معماری روستای امام زاده ابراهیم که از جاذبه های گردشگری روستا است از طبیعت و شکل زمین آن نشات گرفته است آثار این نوع معماری از دور قابل مشاهده است استقرار روستا در منطقه کوهستانی، محدودیت زمین، ازدهام جمعیت به خصوص در فصل گرم سال و موجبات کاربریهای متفاوت مهمان پذیرهای چند طبقه نشان بارز این معماری است شکل خانه ها و فضاهای درونی آن شبیه به هم است و تفاوت هایی در رنگ، نمای نرده ها، تعداد طبقات و نوع چیدمان چوب ها دیده می شود هر ساختمان از چند طبقه تشکیل می شود که به وسیله پله های چوبی ( پلکان ) کمربندی غلام گردشی به یکدیگر راه دارند مصالح به کار رفته در واحدهای قدیمی خشت، چوب و گل است ولی در ساخت خانه های جدید از مصالح آهن، آجر، سیمان نیز استفاده می شود سقف تمامی بناها به صورت شیروانی است و با ورق گالوانیزه پوشیده شده است از مهمترین جاذبه های طبیعی روستای امامزاده ابراهیم، جاده مسیر دسترسی به آرامگاه امامزاده است این مسیر از جلگه ای زیبا ، با شالیزارهای و خانه های روستایی، رودخانه ها و کوهپایه های جنگلی عبور می کند و در انتها به روستای امام زاده ابراهیم می رسد که بافت مسکونی جالب توجه دارد .

مشخصات بقعه

امامزاده ابراهیم یک امامزاده از نسل موسی کاظم است که مدفون در شهرستان شفت استان گیلان می‌باشد. این امامزاده شهرت زیادی دارد، طوری که مردم آن را اباالفضل گیلان می‌نامند.با این حال برخی ادعا دارند که این آرامگاه مربوط به تنی از جنگ آوران و مقامداران عرب در جریان فتح طبرستان می باشد و از آن رو محلیان و گیلکی زبان ها به آنجا شازدِه ابراهیم (شاهزاده ابراهیم) نیز می گویند. آرامگاه امامزاده ابراهیم از جاذبه‌های زیارتی و تاریخی روستای امامزاده ابراهیم است و علت اصلی شکل گیری آن به شمار می‌رود. بنای امامزاده، در طی سال‌های دراز، چندین بار بازسازی شده است. در حال حاضر این بنا، به مساحت ۳۰۰ متر، در چهار طبقه احداث گردیده و شامل مسجد، صحن، سرویس بهداشتی، مهمانپذیر و فضای باز است. از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی روستای امامزاده ابراهیم، جاده مسیر دسترسی به آرامگاه امامزاده است. این مسیر از جلگه‌ای زیبا با شالیزارها، خانه‌ها، رودخانه‌ها و کوهپایه‌های جنگلی عبور می‌کند و در انتها به روستای امامزاده ابراهیم می‌رسد که بافت مسکونی جالب توجه و بسیار دیدنی دارد.

علی یوسفی طالقانی رئیس هیات امنای بقعه متبرکه امامزاده ابراهیم (ع) شهرستان شفت در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری هویت گیلان در خصوص برنامه های هیات امنای این امامزاده در ایام محرم و صفر جهت پذیرایی از عزاداران حسینی اظهار داشت:در دهه اول محرم اهالی شهرک امامزاده ابراهیم (ع) هر شب به صورت مشارکتی از عزاداران سالار شهیدان امام حسین ( ع) با شام پذیرایی می کنند که نشان از اعتقادات مذهبی مردم این منطقه و ارادت به سید الشهدا (ع) است.

وی افزود:ایستگاه صلواتی نیر در دهه محرم در بقعه متبرکه امامزاده ابراهیم (ع) برپا است که در روز تاسوعا و عاشورا نیز با خرما و چای از عزاداران پذیرایی می‌کنند.

رئیس هیات امنای بقعه متبرکه امامزاده ابراهیم (ع) با بیان اینکه نماز ظهر عاشورا در این امامزاده برگزار می شود، خاطرنشان کرد: هر ساله با حضور زائرین و مجاورین آستان مقدس امام زاده ابراهیم (ع) نماز ظهر عاشورا برگزار می شود و امسال نیز نماز ظهر عاشوا با حضور آیت الله حسنعلی خزائلی استاد درس فقه و تفسیر حوزه علمیه قم برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد:سیاه پوش کردن حرم امامزاده ابراهیم (ع) در روز اول محرم ، برگزاری برنامه های سوگواری شب تاسوعا، برگزاری شام غریبان ، علم برداری ، میزبانی از ۱۰ تا ۱۲ هیات از روستاهای مجاور در روز تاسوعا از برنامه های اجرایی ماه محرم در بقعه متبرکه امامزاده ابراهیم (ع) است.

یوسفی ؛ شاخص سازی فرهنگی، زیبا سازی محیطی و معنوی، کانون آموزش مهارت های زندگی ، اطعام و اکرام را از اقدامات صورت گرفته در بقعه متبرکه امامزاده ابراهیم در راستای تبدیل بقاع به قطب فرهنگی و تاکید رهبرمعظم انقلاب مدظله العالی در این خصوص عنوان کرد.

وی با اشاره به نقش بقاع متبرکه در جذب گردشگر ، رونق اقتصادی شهرستان یا روستا و همچنین ترویج فرهنگ دینی و اسلامی تصریح کرد:گردشگری مذهبی علاوه بر اینکه توان جذب سرمایه های داخلی و خارجی را دارد می تواند توسعه اقتصادی را نیز به دنبال داشته باشد.

یوسفی اذعان داشت: با توجه به اهمیت روزافزون گردشگری مذهبی در توسعه ی اقتصادی و اجتماعی جوامع انسانی، به ویژه در روستاها وجود یک جاذبه ی خاص مذهبی، می تواند سبب جذب گردشگران به منطقه شده و در توسعه ی آن مکان مؤثّر واقع شود.

وی تاکید کرد: پتانسیل مناسب گردشگری مذهبی در روستای امام زاده ابراهیم “بقعه متبرکه امام زاده ابراهیم (ع)” وجود دارد که ازجمله مصادیق جذب گردشگری است.

رئیس هیات امنای بقعه متبرکه امامزاده ابراهیم (ع) شهرستان شفت یادآور شد: برگزاری مراسم زیارتی، توسعه ی فیزیکی واحد های تجاری ، توسعه ی فرصت های شغلی، افزایش اشتغال و بخصوص ایجاد اشتغال برای زنان ، خرید و گردش در واحد های تجاری در رونق اقتصادی روستا نقش مهمی داشته است.

یوسفی یکی از مهم ترین مشکلات بقعه متبرکه امامزاده ابراهیم (ع) را بحث مقاوم سازی آن عنوان کرد و گفت:مطالعات مقاوم سازی این امامزاده در فاصله زمانی ۲ ساله صورت گرفته است و در حال حاضر بحث جذب و تامین اعتبار آن به صورت ملی یا استانی در دست بررسی می باشد.

رئیس هیات امنای امامزاده ابراهیم (ع) خاطرنشان کرد: نصب کتیبه ، تکمیل حسینیه آستان مقدس در طبقه چهارم برای برگزاری همایش و مسابقات قرآنی ، بهسازی سرداب حضرت ، ساخت ۱۱ چشمه سرویس بهداشتی برای خواهران، تجهیز تمامی وضوخانه و سرویس بهداشتی به آب گرم و سرد و … از اقدامات عمرانی صورت گرفته در بقعه متبرکه امامزاده ابراهیم (ع) است.

وی یادآور شد:تاسیسات آستان مقدس امام زاده ابراهیم (ع) برای رفاه زائرین در فصل سرما طی خردادماه سالجاری بصورت کامل تکمیل شده و قابل بهره برداری می باشد.

رئیس هیات امنای بقعه متبرکه امامزاده ابراهیم (ع) تاکید کرد: انجام امور عمرانی بقعه نیازمند مشارکت خیرین است .

لازم به ذکر است ؛ شماره کارت بانکی آستان مقدس امامزاده ابراهیم (ع) جهت دریافت کمک های مردمی بصورت غیرحضوری به شرح زیر می باشد.

امورعمرانی ۶۰۳۷۹۹۷۸۷۰۹۹۰۸۳۶

امورفرهنگی ۶۰۳۷۹۹۷۸۷۰۹۹۰۷۲۹

امورمدیریتی ۶۰۳۷۹۹۷۸۷۰۹۹۰۹۴۳

نذورضریح ۶۰۳۷۹۹۷۸۷۰۹۹۰۶۱۲

 

  • نویسنده : شفت-هویت گیلان:سمانه عادلی راجیری