رشت-هویت گیلان:مدیرکل بهزیستی گیلان گفت:به مناسبت هفته بهزیستی ، ۷۳ واحد مسکونی مددجویان بهزیستی همزمان با سراسر کشور روز سه شنبه ۲۸ تیرماه سال‌جاری در استان افتتاح می شود.

رشت – هویت گیلان :سمانه عادلی راجیری

به گزارش هویت گیلان از رشت ؛سید مهدی خدمت بین دانا مدیرکل بهزیستی گیلان صبح امروز به مناسبت هفته بهزیستی ۲۵ الی ۳۱ تیر در نشست خبری با رسانه های گروهی استان ضمن تبریک عیدبزرگ غدیر در خصوص افتتاح واحدهای مسکونی مددجویان تحت پوشش بهزیستی اظهار داشت:به مناسبت هفته بهزیستی ، ۷۳ واحد مسکونی مددجویان بهزیستی ، همزمان با سراسر کشور روز سه شنبه ۲۸ تیرماه سال‌جاری در استان افتتاح می شود.

وی افزود:تاکنون ۳ هزار نفر از مددجویان بهزیستی استان که متقاضی مسکن هستند در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند ، با همت ریاست سازمان بهزیستی و دولت سیزدهم قرار است که مددجویان بهزیستی از پرداخت مبلغ ۴۰ میلیون تومان ودیعه برای مسکن معاف شوند و طی انعقاد تفاهمنامه بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی این مبلغ پرداخت شود که تاکنون اجرایی نشده است.

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه استان گیلان بصورت پایلوت اجرای طرح اورژانس اجتماعی را آغاز کرد، گفت:در حال حاضر تمامی شهرستان های استان به غیر از شهرستان سیاهکل از اورژانس اجتماعی برخوردار هستند ، شهرستان خمام نیز در حال حاضر پایگاه اورژانس اجتماعی در داخل اداره راه اندازی شده و منتظر اعتبار برای راه اندازی آن هستیم‌.

وی در خصوص اعطای وام خوداشتغالی خاطر نشان کرد:مددجویانی که آموزش دیده اند مهارت لازم را داشته و از مجوز سازمان فنی و حرفه ای برخوردار هستند مبلغ یکصد میلیون وام خوداشتغالی دریافت می کنند و اگر کارشان توسعه یابد وام تکمیلی نیز به آنان پرداخت می شود.

خدمت بین دانا افزود:مددجویانی که مجوز سازمان فنی و حرفه ای ندارند نیز از سوی بهزیستی به سازمان فنی و حرفه ای معرفی شده و ضمن دریافت آموزش رایگان به آنها مجوز نیز اعطا می شود.

وی با اشاره به مداخله بهزیستی در حوزه کودک آزاری تصریح کرد:تیم تخصصی که روانشناس و مددکار در آن حضور دارند به محل مورد نظر مراجعه کرده و از اطرافیان در خصوص کودک آزاری بررسی و پرس و جو می کنند مشاوره های لازم انجام می شود و در مراحل بعدی در صورت نیاز با مجوز از دادگستری اقدامات لازم صورت می گیرد‌.

وی با بیان اینکه ۶ مرکز اعصاب و روان در استان فعالیت دارند ، یادآور شد:حداقل باید ۴ مرکز دیگر راه اندازی شود در حال حاضر مراکز اعصاب و روان ظرفیتی برای پذیرش بیماران جدید ندارند و متاسفانه رغبتی برای دریافت مجوز و راه اندازی مراکز جدید نیز وجود ندارد.

خدمت بین دانا با اشاره به آمار بالای سالمندی در استان گیلان اذعان داشت:۱۰۳ مرکز توانبخشی اعم از مراکز شبانه روزی، مراکز روزانه، ویزیت در منزل و…هم اکنون در استان فعالیت دارند .

مدیر کل بهزیستی گیلان خاطرنشان کرد:۳۷ هزار نفر در استان از بهزیستی مستمری دریافت می کنند که از این تعداد کمتر از ۱۰ هزار نفر زنان سرپرست خانوار هستند .

خدمت بین دانا با بیان اینکه ۱۰ هزار نفر هم اکنون در نوبت دریافت مستمری هستند ، عنوان کرد: میزان مستمری طی سال گذشته به ازای هر نفر ۳۵۰ هزار تومان و طی سالجاری ۴۲۰ هزارتومان می باشد.

وی در خصوص آمار بالای خودکشی در استان گیلان گفت:آمار خودکشی و طلاق دراستان آمار بالایی دارد و تبدیل به معضل شده است، اورژانس اجتماعی با همکاری پلیس و … و همچنین حضور روانشناس و مددکار ورود می کند و اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

وی علت حضور کودکان کار در خیابان ها را عدم آموزش مهارت های زندگی عنوان کرد و افزود:درآمد کودکان در خیابان عمدتا بیشتر از چیزی است که بهزیستی پرداخت کند به همین دلیل تکدی گری نیز در استان زیاد است که با همکاری شهرداری و ایجاد سامانکده می توان متکدیان را ساماندهی کرد‌.

وی گفت:حدود یک دهه است که آمار کودکان بی سرپرست کاهش یافته و در شیرخوارگاه ها معمولا کودکان بدسرپرست نگهداری می شوند.

لازم به ذکر است به مناسبت هفته بهزیستی ، نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های مددجویان بهزیستی استان در ۱۰ غرفه در محوطه بهزیستی استان برپا است و بازدید کنندگان می توانند همه روزه از ساعت ۹ صبح الی ۱۴ بعدظهر و ۱۸ الی ۲۱ جهت بازدید مراجعه کنند.