رشت-هویت گیلان:مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان گفت:تاکنون مشترکین گیلانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲/۵ درصد رشد مصرف داشته اند که در صورت عدم رعایت مدیریت مصرف، خاموشی خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری هویت گیلان از رشت؛مهندس محمد تقی مهدی زاده مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان صبح امروز در نشست خبری با رسانه های گروهی استان با اشاره به آغاز اولین روز مدیریت شبکه بار در کشور اظهار داشت:اطلاع رسانی صحیح به مردم و آگاه سازی آنها در خصوص مدیریت مصرف و اعطای پاداش رعایت الگوی مصرف می تواند نقش مهمی را در مصرف بهینه و صرفه جویی اقتصادی ایفا نماید.

وی افزود:طی سال های گذشته به دلیل ناپایداری شبکه بار و اختلاف بین مصرف و تولید ، خاموشی ها و عدم پایداری شبکه برق صورت گرفته بود اما در زمستان سال گذشته با وفاق مردم و دولت خاموشی اتفاق نیفتاد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق گیلان خاطرنشان کرد:بمنظور کنترل خاموشی ها و اینکه ناترازی به جامعه و مردم رسوخ نکند و شاهد خاموشی بخش خانگی نباشیم برنامه ریزی های دقیقی صورت گرفته است .

وی با تاکید بر اینکه امسال برای رعایت الگوی مصرف و مصرف بهینه رویکرد مشوق محور مورد توجه قرار گرفته است ، خاطرنشان کرد:برای اینکه حضور مردم و مشارکت آنها را جهت رعایت الگوی مصرف داشته باشیم باید از مشوق ها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه شرکت توزیع برق گیلان یک میلیون و ۵۶۰ هزار مشترک دارد ، تصریح کرد:شرکت توزیع نیروی برق گیلان پنجمین شرکت بزرگ کشور به لحاظ تعداد مشترکین است که متاسفانه به دلیل شرایط اقلیمی فرسوده ترین شبکه برق را دارد.

مهدی زاده یادآورشد:همه کارکنان سخت کوش شرکت توزیع برق گیلان تلاش می‌کنند تا با اصلاح و تعمیر شبکه های برق بتوانند حق مردم استان را ادا کنند.

وی نشست هم اندیشی با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و تبیین وضعیت شرکت توزیع برق استان را در راستای یاری گرفتن و اخذ اعتبارات برای شبکه برق استان عنوان کرد و گفت:امید است شرکت توزیع برق گیلان با همکاری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی جهت اخذ اعتبارات و یاری رسانه ها جهت آگاه سازی و نهادینه کردن الگوی مصرف در راستای ارایه خدمات بهتر به مشترکان گام بردارد.

وی با اشاره به اینکه ۷۴ درصد مشترکین برق استان در بخش خانگی و ۴ دهم درصد مشترکین صنعتی هستند ، اذعان داشت:مشترکین خانگی ۴۹ درصد مصرف برق ، مشترکین بخش صنعتی۱۴ و ۹۵ صدم درصد مصرف و مشترکین بخش کشاورزی هم ۱۲ درصد مصرف برق در استان را به خود اختصاص داده اند.

مدیر عامل توزیع برق گیلان یادآور شد:با توجه به اینکه ۲۶ درصد مشترکین خانگی الگوی مصرف را رعایت نمی کنند برای تعرفه خانگی مشوق هایی گذاشته شده و مشترکینی که نسبت به‌ سال گذشته به ازای هر کیلو وات ساعت مصرف خود را کاهش دهند تا ۵۰۰ تومان از کاهش تعرفه برخوردار می شوند.

وی گفت :دریافت پاداش ۵ برابری تعرفه با مصرف بهینه از مشوق های رعایت الگوی مصرف است.

مدیر عامل توزیع برق گیلان ، شناسایی زمان و روز پیک ، شناسایی الگوی مصرف ، مدیریت مصرف و صحیح مصرف کردن را از عوامل کاهش هزینه های برق مصرفی عنوان کرد و افزود:بهترین زمان جهت رعایت الگوی مصرف از ۱۲ ظهر الی ۱۸ عصر و ۲۰ الی ۲۴ شب است.

مهدی زاده تصریح کرد: از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور استان گیلان در تعرفه گرمسیری قرار دارد که رعایت مصرف در این بازه زمانی موجب کاهش قیمت برق و صرفه جویی اقتصادی می شود.

وی آگاهی مردم در عدم استفاده از وسایل برقی پرمصرف در ساعات پیک را در مصرف بهینه مهم عنوان کرد و گفت:مردم لوازم پرمصرف مثل کولر را در ساعات پیک مصرف در دمای آسایش ۲۴ الی ۲۶ درجه قرار دهند و همزمانی مصرف لوازم پرمصرف در ساعات پیک را نیز رعایت کنند.

وی در خصوص مشوق های بخش کشاورزی خاطرنشان کرد:کشاورزان به ازای عدم مصرف برق و در مدار قرار ندادن پمپاژ آب بین ساعات ۱۲ ظهر تا ۱۷ عصر طی ۱۹ ساعت دیگر از برق رایگان بهره مند خواهند شد.

مهدی زاده از هوشمند سازی در بخش صنعت خبر داد و گفت:۶۰ درصد مشترکین بخش صنعتی رویت پذیر هستند و رفتار مصرفی آنها پایش و کنترل می شود و با رعایت الگوی مصرف پاداش دریافت می کنند.

مدیر عامل توزیع برق گیلان عنوان کرد:تاکنون مشترکین گیلانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲/۵ درصد رشد مصرف داشته اند که درصورت عدم رعایت مدیریت مصرف ، خاموشی خواهیم داشت.

مهدی زاده یادآور شد:ادارات استان هم موظف هستند در ساعات اداری کاهش مصرف ۳۰ درصدی و در ساعات غیر اداری کاهش مصرف ۶۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشته باشند که مصرف برق ادارات توسط یکصد اکیپ آموزش دیده پایش می شود و در صورت عدم رعایت اخطار و در نهایت برق آن ها قطع خواهد شد.

وی یادآور شد: مشترکین بخش صنعتی ، بخش مشترکین کشاورزی ، مشترکین ادارات ، مشترکین واحدهای تجاری و واحدهای پرمصرف خانگی از اولویت های هوشمند سازی و پایش رفتار مصرفی هستند.

مدیر عامل توزیع برق گیلان گفت:پیش بینی می شود حداکثر نیاز مصرف شرکت توزیع برق گیلان در سال جاری ، با ۱۴ و هفت دهم درصد رشد به ۲ هزار و ۳۵۹ مگاوات برسد.

وی توزیع عادلانه یارانه در بخش انرژی را از اهداف شرکت توزیع برق گیلان عنوان کرد و افزود:مردم با نصب اپلیکیشن برق می توانند از مراجعه حضوری به ادارات برق خودداری کنند و خدمات مورد نیاز خود را از طریق این اپلیکیشن دریافت کنند‌.

مهدی زاده خاطرنشان کرد:مشترکین گیلانی بالغ بر ۲۴۰ میلیارد تومان به شرکت توزیع برق گیلان بدهکاری دارند که عدم وصول آن ، چرخه اصلاح و بهینه را کند می کند.

وی با تاکید بر اینکه تنها منبع درآمد صنعت برق فروش انرژی یا همان وصول مطالبات است ، تصریح کرد:پرداخت به موقع از سوی مشترکین شرکت توزیع برق را در ارائه خدمات بهتر یاری می کند.

مدیر عامل شرکت توزیع برق گیلان در این نشست از مردم استان خواست جهت پایداری شبکه برق و جلوگیری از خاموشی ها مدیریت مصرف داشته باشند.

 

  • نویسنده : رشت-هویت گیلان:سمانه عادلی راجیری