رشت-هویت گیلان:در حالیکه ماراتن کرونا در گیلان جولان می دهد و در حال تاخت و تاز است ، عادی انگاری مردم و عدم تدبیر صحیح مسئولان نیز صفحه ای تاریک را در گیلان رقم می زند .

یادداشت:سمانه عادلی راجیری

 

حدود ۱۷ ماه است که از ورود ویروس منحوس کرونا به کشور می گذرد ، طی این مدت چه بسا افرادی که مبتلا شدند و تجربه تلخی را طی دوران درمان در منزل و بیمارستان سپری کردند و چه بسا افرادی که متاسفانه فوت شدند .

 

هرروز مردم به امید این بودند که واکسن تولید شود و با زدن واکسن و رعایت پروتکل های بهداشتی خود را از این ویروس منحوس در امان نگه دارند.

 

متاسفانه هم اکنون استان گیلان شاهد پیک پنجم کرونا است و اوضاع به مانند سال ۹۸ اسفناک می باشد ، تخت های بیمارستان ها پر هستند و کادر درمان خسته تر از گذشته در حال ارائه خدمات می باشند در این راستا انتظار می رود شاهد رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی در بین مردم باشیم اما انگار مردم هم خسته شده اند وعادی انگاری در پیش گرفته اند تا جاییکه رعایت پروتکل های بهداشتی در استان گیلان کمرنگ و پایین تر از میانگین کشوری شده است.

 

در این بین عدم اخذ تصمیمات صحیح و به موقع مسئولان را نیز نمی توان نادیده گرفت ، متاسفانه همچنان شاهد ورود مسافران به استان هستیم مسافرانی که بدون پایبندی به اخلاق و مسئولیت اجتماعی صفیران انتقال ویروس هستند .

 

طی روزهای تعطیل اعیاد گذشته و همچنین تعطیلی تهران و برخی از شهرها جهت کنترل ویروس کرونا ، باز هم گیلان شاهد حضور مسافران بود و برخورد قاطعانه ای برای جلوگیری از ورود آنها صورت نگرفت.

 

کمی تامل کنیم وقتی تعطیل می شود که قرنطینه باشیم چطور با وجود ویروس کرونا برای خود مجوز مسافرت صادر می کنیم؟

 

سرمایه هر جامعه ای نیروی انسانی آن جامعه است چگونه می شود که جان آدمیزاد تا این اندازه بی ارزش شود؟چرا مسئولان راهکارهای سختگیرانه تری برای کنترل وضعیت موجود ارائه نمی دهند و اگر ارائه می دهند چرا نظارت قاطعانه ای بر اجرای آن وجود ندارد.

 

اگر اینگونه ادامه یابد خسارات جانی و مالی بیشتر در مدت زمان طولانی تری خواهیم داشت.

 

مردم با نادیده گرفتن رعایت پروتکل ها ی بهداشتی مشغول فعالیت های روزانه هستند و انگار از اذهانشان پاک شده که کرونا از غفلت افراد استفاده کرده و ناگهان فاجعه ای را رقم می‌زند.

 

هم اکنون شاهد شلوغی بازارها و مراکز خرید ، پارک ها و حتی برگزاری مراسم عروسی و عزا و دورهمی های خانوادگی هستیم که اگر به همین روال ادامه یابد ماراتن کرونا نیز به جولان خود ادامه خواهد داد و فاجعه انسانی را رقم می‌زند.

 

کمی مسئولیت پذیرتر باشیم و خودمان به حال خودمان دل بسوزانیم تا شاید مسوولان استان هم هوشیارتر شوند و با ارائه راهکارهای مناسب جلوی رقم خوردن فاجعه انسانی را بگیرند.

 

لحظه ای هم به تلاش ها و خستگی های کادر درمان فکر کنیم ، آنها به مانند سایر افراد خانواده دارند و دوست دارند لحظاتی را با آرامش کنار عزیزانشان سپری کنند من نوعی علاوه بر حس مسوولیت در قبال خودم و دیگران ، مدیون کادر درمان نیز هستم و تنها کمک من ، رعایت پروتکل های بهداشتی جهت جلوگیری از سرایت ویروس و بازگرداندن اوضاع به روال نرمال و مناسب است.

 

دل بسوزانیم که بسیاری از مشکلات با اراده و بروز رفتار صحیح از ما حل خواهد شد و تنها راه حل ریشه کنی کرونا رعایت پروتکل های بهداشتی است .

 

خطاب به مسئولان استان از جمله استاندار محترم و سایر مقامات استان لطفا لطفا هوشمندانه تر برخورد کنید تا شاهد رقم خوردن فاجعه انسانی در گیلان نباشیم.

 

روزهای عاری از ویروس ، روزهای پر از امید نزدیک است فقط کمی حوصله کرده و خود را مجاب به رعایت پروتکل های بهداشتی کنیم ، امید است با رعایت پروتکل های بهداشتی و افزایش مراکز تزریق واکسن بزودی شاهد ریشه کن شدن این ویروس منحوس باشیم.