رشت-هویت گیلان:معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرد : 30 هزارو 739 مادر باردار ، همزمان با اجرای طرح بسیج ملی غربالگری کووید-19 در طی چهار مرحله بر اساس سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) در سطح استان غربالگری شدند .

به گزارش پایگاه خبری هویت گیلان نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ( وب دا) : دکتر آبتین حیدرزاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه در ۱۴ ماه گذشته (از ابتدای اسفند ماه سال ۹۸ تا پایان فروردین سال ۱۴۰۰)، تعداد یک هزارو ۱۶۸ مادر باردار و زایمان کرده در سطح استان دارای علایم بودند ، گفت : ابتلاء ۶۶۳ تن از این مادران به بیماری کووید-۱۹ قطعی شد و ۵۰۵ مادر نیز مشکوک به این بیماری بودند.

 

وی با اشاره به اینکه از ۸۷ درصد از موارد ابتلا در دوران بارداری ، تنها ۱۳ درصد در دوره پس از زایمان گزارش شد ه است ، تصریح کرد: همچنین ۷۲ درصد از مادران به صورت سرپایی درمان شدند و ۲۸ درصد از آنها نیز جهت دریافت خدمات درمانی تخصصی در بیمارستان بستری شدند.

 

دکتر حیدرزاده یاد آور شد :طبق “راهنمای تشخیص و درمان بیماری کووید-۱۹ درزمان بارداری” تمامی مادران اعم از موارد سرپایی و ترخیص شده از بیمارستان، توسط پرسنل واحدهای ارایه خدمات بهداشتی تحت پیگیری تلفنی و حضوری (مراقبت درب منزل) قرار گرفتند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه ادامه داد : تمامی مادران باردار تحت پوشش خدمات بهداشتی، توسط پرسنل واحدهای ارایه خدمت در مراکز بهداشت شهرستان ها و با استفاده از “بسته آموزشی کرونا ویروس و راه های پیشگیری از آن ( ویژه مادران باردار) که به همت واحد سلامت مادران گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی گیلان تهیه شده است نیز تحت آموزش قرار می گیرند.

 

وی در پایان اظهار داشت :مادران جهت مشاوره قبل از بارداری، حین بارداری و تا ۴۲ روز پس از زایمان همچنین در خصوص بیماری کرونا درزمان بارداری می توانند با سامانه ۴۰۳۰ به طور شبانه روزی تماس حاصل نمایند.