رشت-هویت گیلان:معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، عادی انگاری و بی توجهی مردم را عامل اصلی انتشار ویروس کرونا و شیوع این بیماری عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری هویت گیلان نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ( وب دا)؛ دکتر آبتین حیدرزاده -معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پنجاه و هشتمین نشست (وبینار ) که صبح امروز، شنبه برگزار شد ، اظهار داشت : بی توجهی، ساده انگاری، عادی انگاری، عدم استفاده از ماسک، حضور در تجمعات و رعایت نکردن فاصله اجماعی و … موجب شیوع کرونا و به خطر افتادن سلامت مردم در نتیجه، افزایش هزینه برای جامعه است.

 

وی با اشاره به شرایط فعلی گیلان ، تاکید کرد : مردم باید بیش از پیش و به جد موازین بهداشتی را رعایت نمایند. با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ( فاصله گذاری اجتماعی و عدم حضور در اماکن شلوغ بهداشتی و …) بی شک کاهش این بیماری منحوس را در استان شاهد خواهیم بود.

 

دکتر حیدرزاده با بیان اینکه هدف نهایی مسوولان نظام سلامت در برنامه کنترل بیماری کرونا، کاهش میزان مرگ و میر است، تصریح کرد: این امر زمانی محقق می‌شود که تمام پروتکل‌های بهداشتی رعایت و از هر گونه تجمعات غیرضروری پرهیز شود. در صورت عادی‌انگاری و عدم رعایت اصول بهداشتی، بی شک با انتشار بیشتر شیوع کرونا رو به رو خواهیم شد.

 

وی همچنین رعایت پروتکل های بهداشتی ، تقویت نظام مراقبت بیماری، پایبندی به اجرای دقیق قرنطینه و ایزوله بیماران به خصوص قرنطینه معکوس ( مراقبت افراد سالمند و در معرض خطر) را در حال حاضر ، مهمترین اقدام عنوان کرد و رعایت بیش از پیش فاصله اجتماعی، پرهیز از دورهمی های خانوادگی، شستن مکرر دست ها و استفاده از ماسک را از سوی مردم خواستارشد.

 

دکتر حیدرزاده در ادامه اظهار داشت : تیم های نظارت ویژه با مسوولیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مرکز استان و شهرستان ها با حضور نیروی های انتظامی،هلال احمر، بازرسی اتاق اصناف و بسیج تشکیل شده و به صورت روزانه و مستمربر اجرای پروتکل های بهداشتی ابلاغی و اجرای الزامات طرح محدودیت های هوشمند در سازمان های دولتی و سایر بخش های پنج گانه طرح، نظارت دقیق نموده و به فوریت با هر گونه تخلف برخورد نمایند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به تشدید نظارت های بهداشتی، تصریح کرد: از هفدهم فروردین تا سوم اردیبهشت ماه سالجاری تیم های نظارتی با مشارکت سایر دستگاه ها بطور میانگین در قالب ۷۳ تیم بیش از ۲۵ هزار بازدید( از اماکن عمومی، ادارات، مراکز تهیه و توزیع مواد خوردنی و آشامیدنی ) انجام داده اند . در این خصوص علاوه بر دو هزارو ۲۴۰ مورد اخطار و معرفی به مراجع قضایی ، ۳۱۵ واحد صنفی نیز به علت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، پلمب شدند.

 

وی با بیان اینکه با رفع محدودیت‌ها امکان افزایش شیوع ویروس کرونا وجود دارد، گفت : برای جلوگیری از شیوع و گسترش مجدد ویروس کرونا باید نظارت‌ها تشدید یابد و با افرادی که به پروتکل‌های ابلاغی بی‌توجهی می‌کنند، برخورد جدی صورت گیرد.

 

دکتر حیدرزاده در پایان با اشاره به اینکه هر فرد با علایم خفیف بیماری کرونا قابلیت این را دارد که ویروس را به سایر افراد جامعه منتقل کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از افراد مبتلا به این ویروس علایم خفیف دارند، این مساله موجب می‌شود تا در صورت جدی نگرفتن رعایت پروتکل‌های بهداشتی با شیوع بیشتر این بیماری مواجه شویم.

 

لازم به ذکر است ؛ پنجاه و هشتمین نشست (وبینار) با محوریت” اجرای مصوبات قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا “، با حضور دکتر آبتین حیدرزاده- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با مدیران شبکه های بهداشت و درمان تابعه دانشگاه علوم پزشکی گیلان و نمایندگانی از اداره کل جمعیت هلال احمر، بسیج جامعه پزشکی، اماکن نیروی انتظامی، اداره صمت استان گیلان با رعایت پروتکل های بهداشتی در سالن کنفرانس معاونت بهداشتی دانشگاه برگزار شد.